
Suomalaiset tunnetaan maailmalla kovasta vauhdistaan. Eri moottoriurheilusarjoissa on jo pitkään ollut paljon suomalaisia menestyviä kuljettajia. Formula 1- sarja tuntee peräti kolme suomalaista maailmanmestaria ja yhden sellaisen, jolla on myös Suomen passi. Suomalaisilla, jos ei mietitä sitä millä lisenssillä on ajanut, maailmanmestaruuksia on viisi. Suomen lisenssillä ajettuja neljä. GP-voittajia on taas kuusi tai lisenssillä ajaneita viisi.
Menestystä on niitetty myös Moto GP:ssä ja rallissa. Rallin MM-sarjaa ajetaan Suomessa, kuten juuri viime viikonloppuna Jyväskylässä ja siinä kisassa suomalaiset ovat juhlineet hyvinkin useasti, kuten tänä vuonnakin. Moto GP- kisaa ei ole Suomessa vielä ajettu, mutta sellainen tullaan ajamaan vuonna 2019, kuten sarjan promoottori tänään Helsingin Musiikkitalolla pidetyssä tiedotustilaisuudessa kertoi.
Formula 1- autolla on ajettu Helsingin kaduilla, mutta F1-kilpailua ei ole näillä leveyspiireillä vielä järjestetty. Niitä on järjestetty monessa sellaisessa maassa, josta kuljettajia ei välttämättä ole lainkaan saati sitten menestyneitä kuljettajia. Suomella niitä on ja sen vuoksi FIA:n puheenjohtaja Jean Todt oli KymiRingin hankepäällikkö Timo Pohjolan mukaan ihmetellyt, miksi Suomella ei kilpailua ole.
– Ei hänkään ymmärrä sitä, että meillä on kuljettajia, jotka ovat vuodesta toiseen suosituimpia ja tunnetaan maailmalla, eikä Suomi hyödynnä sitä suorituspaikkana ja kilpailuna lainkaan. Viisasta ainakin tässä vaiheessa on selvittää mahdollisuudet, Pohjola kertoi Todtin todenneen.
Aikaisemmin kilpailun järjestämisen esteenä on ollut se, että Suomessa ei ole sellaista moottorirataa, jossa kilpailun voisi järjestää. Aikoinaan Helsingissä järjestettiin katuratakilpailu Sörnäisissä, mutta Formula 1- kisaa ei olisi Sörnäisiin voinut viedä eikä sitä olisi sinne myönnetty. Nyt Iittiin valmistuva KymiRing on lähtökohdiltaan sellainen rata, joka omaa tarvittavan luokituksen myös F1-kilpailulle.
– Teknisesti ja radan osalta me varaudumme siihen, että kaikki on mahdollista. Ainoa, mikä ehkä jää pieneksi, niin joudutaan pari sataa paikkaa, 250 paikkaa tekemään lisää lehdistökeskukseen, Pohjola paljasti.
– Moto GP:ssä ei ihan niin suuri vaatimus ole kuin F1:ssä. Taitaa tänä päivänä olla, että se 600 paikkaakaan ei ihan riitä.
Nyt tiedetään, että Moto GP- kilpailu pitäisi ajaa KymiRingillä vuonna 2019, mutta ajetaanko jollain aikavälillä sitten F1-kilpailu, jää nähtäväksi. Radasta sen ei ainakaan pitäisi enää kiinni jäädä. KymiRingin valmistelut ovat nyt kovassa käynnissä ja kaikki siihen liittyvät valitukset on nyt käsitelty ja kevyiksi todettu.
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Ferrari S.p.A., Hannu Kumpulainen
Katso rataesittely:
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?