
Viime päivinä on paljon puhuttu siitä, että Ferrari korvaisi Kimi Räikkösen nuorella Charles Leclercillä ensi kaudella. Yhtenä syynä on pidetty Räikkösen vaisuja otteita kuluneella kaudella, kun suomalainen ei ole ollut kärkitaistossa mukana.
Totuus on itse asiassa toinen. Räikkönen on ajanut parasta kauttaan pitkään aikaan. Hänellä on tältä kaudelta jo tässä vaiheessa, kun kausi ei ole vielä edes puolessa välissä, niin viisi palkintopallisijoitusta ja mikä parasta, hän on kolmantena kuljettajien MM-sarjassa vain 45 pistettä kärjestä.
Kun otetaan huomioon, että voitosta saa 25 pistettä, niin 45 pisteen ero ei ole kovin suuri lopulta. Se on oikeastaan kurottu umpeen, jos kärjellä tulee kaksi nolla kisaa ja Räikkönen puolestaan ajaa molemmista niistä kilpailuista voiton. Kisoja on jäljellä kuitenkin vielä 12, jolloin ehtii tapahtumaan vaikka mitä.
Tämä kausi ei tosiaankaan ole siis ollut Kimi Räikkösen osalta pannukakku, vaikka välillä tietysti siltä saattaa tuntuakin, kun voittoja ei millään meinaa tulla. Itävallassakin se voitto oli todella lähellä, mutta vielä ei riittänyt vauhti aivan sinne asti. Kaikki kuitenkin tällä hetkellä näyttää siltä, että on vain ajan kysymys, milloin kisan päätteeksi soitetaan hyvää musiikkia, kuten Räikkösellä on tapana nimittää Maamme-laulua.
Epäonnea on Räikkösellä ollut aina niissä paikoissa, kun olisi ollut mahdollisuus ottaa se viimeinen puristus. Onko se sitten epäonnea, vai mitä se on, niin sitä toki voidaan miettiä. Silti näkisin sen olevan kuitenkin epäonnea. Samanlaista epäonnea, jota Valtteri Bottaksella on ollut nyt viime aikoina. Huomion arvoista on myös se, että Bottas on pudonnut pistetaulukossa jo sijalle kuusi.
Paljon huolta on myös siitä, että Räikkönen olisi Sebastian Vettelin kakkoskuski ja joutuisi antamaan aina paikan tullen tilaa saksalaiselle. Totta on se, että saksalaistähti johtaa tällä hetkellä MM-sarjaa yhden pisteen erolla Mercedeksen Lewis Hamiltoniin nähden, Hamiltoniin, joka taas on Bottaksen tallikaveri.
Tasapäinen kohtelu Ferrarilla
Viimeisin kilpailu Itävallassa kuitenkin osoitti selkeästi sen, että Räikkösen peli ei tosiaan ole vielä pelattu mestaruustaistelunkaan suhteen, sillä Vettel oli kolmantena heti Räikkösen perässä, jolloin saksalainen oltaisiin pystytty helposti pelaamaan Jäämiehen edelle. Näin ei siitä huolimatta käynyt, vaan heidän paremmuus selvitettiin radalla.
Miksi näin oltaisiin tehty, jos Räikkönen olisi Ferrarin kakkoskuljettaja ja kaikki paukut oltaisi laitettu Vetteliin? Miksi uhrata saksalaisen mestaruustaistelussa pari lisäpistettä, jos hän olisi selkeä ykköskuljettaja? Itävalta mielestäni nyt osoitti selkeästi sen, että sekä Räikkönen että Vettel taistelevat tällä kaudella sijoituksista tasapäisesti.
Näin on ollut tällä kaudella jo useammassa kilpailussa ja on ollut huomattavaa, että Räikkönen on saanut vuosikausiin tasapuolisempaa palvelua Ferrarilta ja se on näkynyt myös radalla. Kimi Räikkönen, Ferrarin edellinen maailmanmestari, on edelleen kovaa valuuttaa kilparadalla enkä pitäisi ihmeenä, vaikka nousisi vielä mukaan taistelemaan tämän kauden kirkkaimmasta kruunusta.
Muistetaanpa sekin, että vuonna 2007, kun eräs espoolaiskuljettaja juhli kauden päätteeksi maailmanmestaruutta punaisessa haalarissaan, nousi sellaiselta takamatkalta mestariksi, josta kukaan ei uskonut miehen enää nousevan mestaruuteen. Eroa oli huomattavasti paljon enemmän pahimmillaan silloisella pistelaskulla kuin nyt.
Mitä taas tulee tuohon ensimmäisessä kappaleessa mainitsemaani kuljettajavaihdokseen tai niihin huhuihin, niin oma tuntumani on se, että Räikkönen jatkaa vielä ainakin ensi kauden ja Leclerc siirtyisi vasta tuon jälkeen Ferrarin rattiin. Näitä huhuja on ollut joka kausi tässä vaiheessa ja aina on joku media varmuudella sanonut, että se ja se kuljettaja korvaa Räikkösen seuraavalla kaudella.
Seuraava osakilpailu ajetaan tasan viikon kuluttua Iso-Britanniassa legendaarisella Silverstonen radalla. Joko tuolloin saadaan kuunnella Maamme-laulua kilpailun jälkeen. Räikkönen on todella kovassa vedossa tällä hetkellä eikä se Bottaksenkaan voitto kovin mahdottomalta tunnu. Otetaan vielä huomioon, että Silverstone taitaa sopia Mercedekselle paremmin.
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Ferrari S.p.A.
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?