
Crosskartin Pohjois-Euroopan mestaruussarjan (NEZ) kauden toinen osakilpailu ajetaan tänä viikonloppuna Haningessa, Ruotsissa. Turun Urheiluautoilijoita edustava Jami Kalliomäki tavoittelee kolme osakilpailua käsittävässä sarjassa kauden toista voittoaan.
Jami Kalliomäen, 18, taival autourheilun parissa käynnistyi perinteiseen tyyliin kartingilla, mutta crosskart astui uutena lajina mukaan Kalliomäen ollessa 13-vuotias.
– Jussi Pinomäki kysyi, että haluaisinko ajaa crosskartia. Siitä se sitten lähti, Kalliomäki muistelee.
Kun Kalliomäki ajoi ensimmäistä kauttaan crosskartia, niin Suomessa oli luokkia vain yksi: 125-kuutioiset. Nykyisin luokkia on jo enemmän ja tällä kaudella Kalliomäki kilpailee lajin kuninkuusluokassa (Xtreme) toista kauttaan. Kilpailuja kauden aikana tulee niin NEZ-sarjasta, kuin myös kotimaisesta FinRX-sarjastakin. Viime kaudella Kalliomäki nappasi NEZ-sarjasta Xtreme-luokasta hopeaa.
Kuluva kausi NEZ-sarjassa lähti Kalliomäeltä käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla, kun kauden avausosakilpailusta Norjasta tuli kesäkuun alussa voitto. Tänä viikonloppuna ajettava kauden toinen osakilpailu Haningessa, Ruotsissa käynnistyi lauantaina ajetuilla kahdella ensimmäisellä alkuerälähdöllä, jotka molemmat Kalliomäki voitti. Sunnuntaina ohjelmassa on vielä kolmas alkuerälähtö, sekä finaalit.
Crosskart-kilpailut ovat aina varsin näyttävää katsottavaa. Yhdessä kuljettajan kanssa reilut 400 kiloa painavat autot ovat kevyitä ja äärimmäisen nopeita. Se mitä moni katsoja yleensä miettii on se, että millaista crosskart-autoa on oikein ajaa.
– Nopea auto, mutta yllättävän helppo se on ajaa. Sitten kun mennään todella kovaa, niin sitten ajaminen vaikeutuu, koska helposti tulee tehtyä virheitä, Kalliomäki kuvailee.
Toinen kysymys mikä monelle herää mieleen crosskart-kilpailuja katsoessaan on se, että kuinka helppo tuollainen kevyt auto sitten on saada kaatumaan ympäri.
– Kanttarin päältä jos ajaa, niin voi kaatua. Ja kun pyörien suojana ei ole mitään, niin jos autot osuu pyörien kohdalta toisiinsa, niin voi kaatua. Vähemmän kaatoja kuitenkaan on, ei niitä paljoakaan tapahdu, Kalliomäki sanoo.
Kalliomäki ajaa crosskartin lisäksi myös rallicrossia, missä tällä kaudella turkulaisen ohjelmassa on MM-sarjan yhteydessä ajettava RX2 International -sarja. Vaikka crosskartia ajetaankin usein myös rallicross-radoilla, niin lajeina nämä kaksi eroavat ainakin siinä, että siinä missä rallicrossissa kontaktit ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus, niin crosskartissa kontaktia ei voi juurikaan ottaa. Kumpi lajeista sitten on enemmän Kalliomäen mieleen?
– En oikein tiedä, tosi vaikeaa sanoa. Crosskartia on hauskaa ajaa noin muuten, mutta sitten taas rallicrossissa on sitä mies miestä vastaan kilpailua, Kalliomäki pohtii.
Tänä viikonloppuna NEZ-sarjan näyttämönä toimiva Haningen rata oli entuudestaan Kalliomäelle täysin uusi tuttavuus. Tavoite kilpailuviikonloppuun siitä huolimatta oli kuitenkin täysin selvä.
– Samaa lähdetään hakemaan, kuin miten kausi Norjassa lähti käyntiin, Norjassa voitolla NEZ-kautensa avannut Kalliomäki päätti.
Teksti: Jari Hotti, Jami Kalliomäen tiedotus
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?